Saturday, July 25, 2009

dana bakti remaja

Dear sadness..

pkul 8 pg td, aku pegi la Pusat Jagaan Harian Warga Tua, Paya Rawa. dun get me wrong plak, aku pegi sana bukan untuk anta mana2 warga emas atau pon nak menjadi seorang volunteer yer.aku pegi sebab mau mengutip duit dana Bakti Remaja yang Negeri Terengganu suke sangat bagi tuh. Ni pon dah kali ke 4 aku dapat duet tu.Yang dulu2 aku antar wakil jer..kali nih terpaksa la pegi sendirik and tunjuk muka.Asyik2 orang tolong amekkan jer, nanti dorang da x nak bagi dana nih kat aku br padan muka.

Pendaftaran dalam surat tu kata kul 8-9 pg shj.Aku sampai dlm kul 830 pg, masih x ramai orang n dewan pon x bukak lagi.mmg janji melayu btol la. Kul 915 br berator nak daftar. X ramai pon orang2 muda cm aku ni.Yang rmai hanya makcik2 dan pakcik2 tua.dorang ni wakil anak2 dorang la kot. Kesian plak tengok dorang yang da tua2 ni. yela, mebi bg aku duet 200 ni apa la sangat kan. skali pegi shopping, sekelip mata jer boleh abis. tp bg orang2 yang kurang mampu tu, duet 200 ni boleh guna untuk buat persiapan raya. aku serius ni, sbb aku dengar makcik2 ni cakap, duet tu blh ringankan beban nk bli baju raya nti.

tibe2 jer aku rasa agak bersalah la. Aku yang berkemampuan ni pon dok rebut2 nak dapat duet padahal rmai lg org yg susah kt luar sana tp x dpt pon dana ni.sebab apa? sebab rmai orang2 yang macam aku nih da potong line dorang. x baek kn? so, kursus pada pagi td menyedarkan aku untuk lebiih bersyukur dengan apa yang dh Dia kurniakan pada aku dan keluarga.

pkul 1230 pon still x tamat2 lg kursus ni. Bkn kursus apa pon, dgr ceramah politik.Biasa laa, suruh undi Barisan Nasional.kalo bkn BN, sapa lagi nk bg dana2 mcm ni n bla bla bla. Lmbat btol la org2 bank agro datang.dorang la yang akan uruskan pembayaran dana tuh. orang pon rmai, so they decided to give the money according to the registration number. so, number aku 370. paham2 jer la lama mane aku harus tunggu dan melihat jer orang2 yang awal tu berlalu bersama duet masing. Lepas je dpt duet tu, dapat plak makanan kan. di satu sudut bangunan, di tepi lonkang aku nampak sorang pakcik tua ni duduk smbil makan dengan lahapnya. sedih sgt bila lihat keadaan pakcik tu. Mesti pakcik tu x sempat nak makan pagi td and tersangat lapar n letih gara2 nak tunggu kursus ni abis. pakcik tu sanggup tunggu lama2 semata2 nak duet 200 tu. mesti duet tu sangat bermakna untuk dia dan keluarga. skali lagi, aku rsa sgt sedih di saat aku dah pon nak balik dgn kegembiraan sebb 200 dlm tangan. huh! aku mesti bersyukur..!

dekat2 pkul 2 jugak la aku smpai rumah dengan perasaan bercampur aduk. gembira sebab dapat duet, letih sebab lama tunggu, sedih melihat pakcik2 tua yang susah dan juga kesyukuran yang tidak terhingga kepada Yang Maha Esa.
P/s : ramai jugak la aku jumpa wakil2 samada adik, ayah atau emak kwn2 aku yg dulu.

P/s/s : sorry to mimi n PCM sbb xdpt lagi nk open table .. haha, tunggu la duet lain ye..

No comments:

Post a Comment